De senaste framstegen har gjort kolfiber nästan lika stark som aluminium, men dessa innovativa tekniker kommer vanligtvis till ett högt pris. För när hållbarhet, styrka och budget är de tre bästa sakerna på din lista för nya hjul, slår ingenting aluminium som det material du väljer. Med detta i åtanke bestämde vi oss för att skapa ett skivhjulset i legering som har många av de önskade egenskaperna som finns i ett kolfiberhjul, som låg vikt, styvhet och en ren estetik, men med hållbarheten att träna och tävla både på och utanför vägen. Till slut kom vårt SLX 24 Disc-hjulset ut som ett lätt, hållbart hjulset som är redo för vad du än kastar på det. Den breda profilen på SLX 24-skivan är det som verkligen skiljer dem från andra i samma viktkategori. Här är de flesta hjul mycket smalare invändigt, en brist som försämrar en ordentlig däck/fälgmatchning, men SLX 24:ornas inre fälgbredd får dem att para ihop sig fint med både väg- och korsdäck. Denna match möjliggör lägre rullmotstånd på grund av förmågan att köra lägre tryck och bredare däck. Lägre tryck med bredare däck och fälgar är något av ett nytt koncept, men kan avsevärt förbättra körkvaliteten och prestandan. Breda fälgar möjliggör mer luftvolym i däcket, och med mer luft behövs mindre tryck för att ha samma motstånd mot nypa flator. Detta ger dig en suppler-resa utan risk för lägenheter både på och utanför vägen. På prestandasidan motsvarar mindre tryck mindre rullmotstånd via däcket som suger upp vägfel snarare än att studsa över dem. När för mycket tryck är i ett däck, utan att inse det, kommer din cykel någonsin så lite att fjädra över vägfel och slösa bort dyrbara watt-men lägre tryck suger upp dessa stötar och håller din kraft strikt för framåtrörelse. Mindre tryck förbättrar också greppet dramatiskt och inspirerar till självförtroende när vägen blir krånglig. Även med ett budgetvänligt pris i åtanke såg vi till att inte kompromissa med kvaliteten med byggnaden. Vi börjar med 24 millimeter djupa fälgar som är konstruerade av högkvalitativ aluminiumlegering som erbjuder både låg vikt och otrolig hållbarhet. Användningen av kvalitetslegering sätter tonen för resten av byggnaden - kvalitet. Vi snörar våra fälgar till samma aero disc (AFD) nav som du hittar på våra avancerade kolfibermodeller via 24 DT Swiss Competition-ekrar, vilket resulterar i ett respektabelt hjulset på 1515 gram. Att bygga hjul för hand är en praxis som blir knapp, men att vara fullt investerad i att göra de bästa hjulen innebär att vi vet att handbyggda hjul ger en kvalitetsnivå som inte kan matchas av maskiner. Maskiner missar små avvikelser som människor fångar, och det är bristerna som gör skillnaden mellan ett bra och ett prestigefyllt hjulset. Om du letar efter ett no-nonsense hjulset som du kan tävla och träna på med lika aplomb, utan att oroa dig för tillförlitlighet, leta inte längre än vår SLX 24 Disc hjulset. Fälg: Fusee Alloy Clincher, 700C, skivbroms, slanglös kompatibel Fälgdetaljer: 24 mm djup, 23,5 mm yttre bredd, 20 mm inre bredd Nav: Roval AFD01 / AFD02, DT Swiss 350 Star Ratchet internals, 100x12mm & 142x12mm, QR-kompatibel, (Cabriolet freehub) Lagertyp: DT Swiss förseglad patron Ekrar: DT Swiss Competition Race, F: Två-kors/Radial (2:1) 24 räkna, L: 284mm/278mm, R: En-kors/Två-kors (2:1) 24 räkna, L: DS 278mm NDS 284mm Nippel: DT Swiss Hex Prolock Al 2,0x14mm Däckstorlek: 22mm - 38mm - Max tryck: 130 psi Vikt: Hjulpar 1 515 g Monteringsmetod: Handbyggd vid varje steg - till sista nippelvarvet. Systemviktgräns: 240lbs / 109kg - Extra: Roval stål snabbkoppling, QR-ändkapslar, Roval slanglös ventil Främre nav: Roval AFD1, Centerlock, förseglade patronlager, snabbkoppling eller 12 mm genomaxeländlock Bakre nav: Roval AFD2, Centerlock, förseglade patronlager, DT Swiss 350 interner, 11-växlad, snabbkoppling eller 142x12 mm genomaxeländlock Monteringsmetod: Handbyggd Extra: Roval stål snabbkopplingar, Roval slanglösa pluggar och ventiler, Främre snabbkoppling & 12mm ändkapslar, Bakre snabbkoppling & 142x12 genomgående ändkapslar Total hjulpar vikt: 1,515g